Renault zdecydowało się przeprowadzić lifting Renault Laguny trzeciej generacji. Odświeżoną Lagunę będzie można zobaczyć już na salonie w Paryżu. Jak widać ze zdjęcia zmiany są niewielkie. Mamy zmieniony przedni zderzak,grill i reflektory. Model poliftingowy otrzyma również nowego Diesla o pojemności 1,5 l i mocy 110 KM. System czterech kół skrętnych dostępny będzie nie tylko w wersji GT, będzie w wyposażeniu również aut z silnikami diesla o mocach 130 KM i 150 KM . Przy niewielkiej prędkości, układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi zwiększa zwrotność samochodu oraz wygodę i precyzję wykonywania manewrów np na parkingu. Zarówno w mieście, jak i na krętych drogach, samochód prowadzi się wyjątkowo łatwo i precyzyjnie.

Jak działa system 4control?

Przy prędkościach do 60 kilometrów na godzinę, koła tylne skręcają w kierunku przeciwnym do kół osi przedniej, o maksymalny kąt 3,5 stopnia.

Układ jezdny 4Control spełnia dwie funkcje:

ułatwia manewrowanie samochodem dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania i ograniczeniu kątów skrętu kierownicy w specjalnie zestrojonym układzie kierowniczym o bardziej bezpośrednim przełożeniu. Zmniejsza o 10% średnicę skrętu Laguny (z 11,16 m do zaledwie 10,10 m). Tak więc im większy jest kąt skrętu kół tylnych, tym mniejsza jest średnica skrętu samochodu. Ta łatwość wykonywania manewrów jest szczególnie wyraźnie odczuwalna w trakcie parkowania lub na wąskich i krętych uliczkach miast. Ponadto z uwagi na sumowanie się kątów skrętu kół przednich i tylnych, system 4Control prowadzi do zmniejszenia kąta skrętu koła kierownicy. O ile w aucie z kołami skrętnymi tylko przedniej osi potrzebny jest skręt kierownicy o 16 stopni, by uzyskać skręt kół o 1 stopień, to w układzie jezdnym 4Control wystarczy obrócić kierownicę o 13,5 stopnia. Przy maksymalnym kącie skrętu tylnych kół o 3.5° następuje ograniczenie tego kąta nawet do 12 stopni. Dzięki temu kierowca odczuwa bardziej bezpośrednią reakcję samochodu na ruchy kierownicy i większą pewność podczas prowadzenia. Przy pokonywaniu zakrętów, wykonuje mniejsze ruchy kierownicą.

Ronda przejeżdża się z łatwością, bo samochód sprawia wrażenie, jakby obracał się wokół przeszkody.

4Control: samochód porusza się jak po szynach
Powyżej prędkości 60 km/h, Laguna system 4control zaczyna działać nieco inaczej, podnosi się znacznie precyzję prowadzenia. Wykazuje się bardziej stabilnym utrzymywaniem toru jazdy dzięki skrętowi kół tylnych w tym samym kierunku i czasie co skręt kół przednich. W takim układzie, rzeczywista oś obrotu oddala się od samochodu: samochód zachowuje się jakby miał większy rozstaw osi. Kierowca ma wrażenie, że Laguna Coupe porusza się jak po szynach. System 4Control z czterema kołami skrętnymi przeciwdziała sile odśrodkowej, która powoduje zarzucanie tylnej osi na zakrętach. Taka konstrukcja układu jezdnego przesuwa granice bezpiecznego pokonywania zakrętów. Przy kącie skrętu koła zwykle mniejszym niż 2°, tylne zawieszenie idealnie idzie za torem jazdy samochodu zapewniając stabilność i bezpieczeństwo. Układ jezdny 4Control z czterema kołami skrętnymi umożliwia bardziej dynamiczną jazdę przy zachowaniu pełnej kontroli nad samochodem.