Luz zaworowy, a kąty otwarcia zaworów. Faktem jest, iż nagrzewanie się poszczególnych zaworów w okresie pracy silnika powoduje bez wątpienia ich wydłużanie. Skutkuje to tym, iż zawór w niektórych przypadkach nie zamyka się w sposób całkowity. Konkretem dość istotnym jest, iż zużycie tak zwanego gniazda zaworowego występuje zdecydowanie szybciej. To właśnie to może przyczyniać się do swoistej utraty pewnej szczelności, jak i spadku mocy silnika. Poza tym utrata szczelności grozi bez wątpienia nadtapianiem swoistych gniazd zaworowych, jak i grzybka zaworu. poszczególne obszary pracy silnika nazywa się więc przekryciem zaworów, a co za tym idzie zwiększone wysilenie silnika skutkuje szybszymi obrotami pracy. Z analogicznych a jednocześnie zróżnicowanych przyczyn straty określonej ilości paliwa nie występują również w silnikach z grupy wysokoprężnych. Omówione zasady skutkują poprawą określonego wskaźnika, który napełnia cylinder danym ładunkiem. W związku z poprawieniem właściwości silnika w możliwie rozszerzonym zakresie rozporządzanych prędkości obrotowych zastosowano układy zmiennych faz rozrządu.